top of page

על משפחות משולבות, חגים וסגר

אם ניקח קצת מהדימוי של עולם התרבות האחרון שלנו אז החגים זה הישרדות של משפחות משולבות - מלא משימות, קואליציות, בריתות רק ההבדל שזה בא עם המון אוכל ובלי המיליון.🤦‍♀️

אני איתכן משפחות יקרות, השנה זה לא רק החגים אלא גם סגר. כלומר אם אין לכם כלב או נטייה ספורטיבית אז אתם גם תקועים אחד עם השני כל היום. 😜

ובכל זאת זה לא האתגרים שמפילים אותנו אלא הגישה אליהם. קשה להיות ביחד עם אותם אנשים 24/7 גם כשזו המשפחה הגרעינית שלך, ועוד יותר כשאנחנו צריכים להיות עם בני אדם בתוך הבית שכל הזמן גורמים לנו להרגיש הררכיה רגשית, מה שקורה בפרק ב'.

זה כואב להרגיש באופן תכוף מנותק מהאדם שאנחנו אוהבים. זה לא מרגיש הכי משפחה, נכון? קשה לנו להרגיש מנותקים מבני הזוג, קשה לילדים וקשה לבן הזוג שלי להקרע ביני ובין הבת שלו.

מה שמקשה עוד יותר זו ההרגשה שלא מבינים אותי. אמפטיה מגיעה לרוב באספקה מועטה במשפחות משולבות וזה קשה כי המבנה של המשפחה החורגת מייצרת מלכודת חמלה לכל אלו שמעורבים בה. למשל, אם אני מתלוננת מול חברים שלי שהם לא חיים בפרק ב', או לחילופין איש או אשת מקצוע שלא מומחים לפרק ב', שבעלי מזניח את המשפחה כי לחוויתי הוא מבלה הרבה זמן עם הבת שלו, חבריי סימפטיים כל שיהיו יכולים להגיד "זה באמת נורא, ממש לא בסדר" ואז השאלה היא האם בפעם הבאה כשאני ארגיש שוב שהוא מתייחס לבת שלו יותר מאשר לילדים שלנו אני אגיב בפחות עצבנות או יותר? מה אתם חושבים?🤔 באגדה היפנית רשומון הסרט של אקירה קוראסאווה מ-1950, שודד, חוטב עצים, אישה, וסמוראי כל אחד מספר סיפור רצח מארבע נקודות מבט שונות. המבנה של משפחה חורגת יוצר 'אפקט רשומון' כזה . מציב כל אחד מבני המשפחה בעמדה שונה לחלוטין. כל אחד עם נקודת מבט נפרדת שלא ניתנת לזיהוי, לכאורה. המבנה הזה מאפשר בקלות לאנשים עם כוונות טובות להצטרף לסיפור של כל אחד ולדמוניזציה על שאר גיבורי הסיפור (ולכן חשוב לדעת גם ממי אתם מקבלים תמיכה). הבשורה היא שלאתגר הזאת יש שם בעולם המקצועי של משפחות משולבות והוא נקרא "אאוטסיידר ואינסיידר". 🔁 למה הכוונה? בתוך משפחות פרק ב' יש סיטואציות בהן יש תנודות בין להרגיש חלק מהמשפחה או מחוץ למשפחה וזה קורה כל הזמן. למשל, נגיד שאני יושבת עם בן הזוג שלי ואנחנו מדברים, שותים קפה והבת שלו באה ופונה אליו "אבא אני צריכה לדבר איתך" או סתם להגיד לו משהו מבלי להתייחס אלי באופן טבעי אני מרגישה בחוץ. עוד דוגמא? אנחנו יושבים בארוחת חג והיא אומרת "אתה זוכר שהיינו הולכים עם אמא ביום כיפור לגשר איפה שכולם היו נפגשים?" אופס אני שוב בחוץ.


זה קורה המון בכל מיני דברים. אבל זה קורה גם לילדים. אני יושבת עם בן הזוג שלי על הספה רואה סרט שמה את הראש עליו והיא מגיעה, איפה היא תשב? אתם מבינים? זה לא קורה כי אנחנו שונאים אחד את השני, זה קורה כי זו משפחה משולבת שמזמנת סיטואציות עם הרבה שאלות כמו, מה המקום שלי? אני צריכה להרגיש מאוימת? רגע, אבל פעם אני ישבתי ליד אבא ושמתי עליו את הראש. זה כואב להרגיש באופן תכוף מנותק מהאדם שאנחנו אוהבים. זה לא מרגיש הכי משפחה, נכון? קשה לנו להרגיש מנותקים מבני הזוג, קשה לילדים וקשה לבן הזוג שלי להקרע ביני ובין הבת שלו. זה קורה כי משפחות פרק ב' מייצרות תקיעות בעמדות של אאוטסיידר ואינסיידר. 🙋‍♀️יש כמה דברים שאתם יכולים לעשות כדי להקל על המצב ועל ההרגשה ותבטיחו לי שתקראו את זה כמה פעמים ותשתמשו בזה. זה צעד ראשון קטן לכם, ענק לזוגיות שלכם ולרווחה הנפשית של המשפחה שלכם:

  • רגעים אינטימיים קטנים יכולים לעזור לבני הזוג להרגיש שהם נראים ו"נספרים" כשהילדים נמצאים. זה יכול להיות חיבוק לפני השינה ו/או לפני שקמים מהמיטה בבקר, הודעה מצחיקה, שיחה קצרה במשך היום. משחק בכפות הרגליים מתחת לשולחן, להסתכל אחד לשני בעיניים, או לגנוב נשיקה. רק אזהרה - לעשות דברים אינטימיים מחוץ לעיניים של הילדים.


  • לעשות פעולות משפחתיות שיוצרות הנעה של אאוטסיידרים פנימה ושל האינסיידרים החוצה אם בן זוגי והבת שלו למשל אוהבים לנסוע על רולר בלייד ואני רק מתחילה מן הסתם זה יחמיר את עמדת האאוטסיידריות שלי לכן עדיף שאשאיר להם את זה לבילוי שלהם של אחד על אחד . מצד שני אם אני והיא יודעות לנסוע על רולר בלייד ואבא שלה לא, זו הזדמנות נפלאה להכנס לעמדת אינסיידר ולהזיז את אבא קצת לצד- תמצאו את מה שיכול לייצר לכם את חוויית השייכות למערכת דרך פעילות של אחד על אחד.


  • עמדת האאוטסיידר יכולה להיות מתישה גם להורה הכי מסור. אם זה אפשרי כדאי שיהיה בבית מקום פרטי שבני הזוג יכולים לקחת הפסקה. אופציה לעוד הפסקה זה לקבל תמיכה מחברים מחוץ למשפחה שמספקים הרגשה של אינסיידר. הזמן שבני זוג לוקחים לעצמם יכול להרגיש 'לא משפחתי' לחלקכם, אבל אני מזכירה לכם זו משפחה משולבת הכללים פה הם אחרים. ההיפך, זה מונע מכם לקרוס וגם משאיר זמן להורה-ילד. תהיו גמישים או כמו שהשיר אומר FREE YOUR MIND


המשך מועדים לשמחה💜


ליצירת קשר 052-2309236 או הקליקו כאן

bottom of page